Historické inspirace
Návrh, ačkoliv je svým pojetím soudobý, odkazuje na řadu historických inspirací. Jde například o tvar trojúhelníkových bastionů, které tvořily opevnění centra města právě také v místě budoucího Senovážného náměstí. Historických inspirací a paralel můžeme najít v návrhu více.
Vztah k okolí
Vytváříme sebevědomou ikonickou stavbu na exponované nároží. Navrhujeme dům, který se vůči svému okolí otáčí výhradně předními fasádami, nemá žádnou zadní stranu. Galerie soudobě ale zároveň kontextuálně doplňuje solitéry Muzea, Slavie a budovy pošty.
Prostorové schéma
Půdorysné uspořádání domu vychází ze dvou základních geometrií, které se vzájemně prolínají. Vytváříme tak hlavní plynoucí prostor, který je členěný pěti jádry s důležitým motivem místností „za rohem“. Čtveřice jader je servisně – komunikační a páté je výstavní – to graduje nad úroveň střechy.
Otevřený dům
Parter galerie je otevřen do svého okolí, velkorysé vstupy se střechami zvou návštěvníky dovnitř a do domu je možné vstoupit z několika směrů. Galerie dále komunikuje s okolím pomocí nárožního displeje a velkého okna do expozice a prezentuje tak kolemjdoucím umění i navenek.
Výstavní prostory
Jsou pojaty jako sekvence místností o půdorysu pětiúhelníku, které na sebe plynule navazují a v jejichž centru se nachází centrální ortogonální sál. Návštěvník objevuje prostory „za rohem“. Výstavní prostory jsou umístěny z většiny ve druhém a třetím nadzemním podlaží, které propojuje převýšený prostor s oknem a výhledy na město.
Nová Alšova jihočeská galerie
Anotace
Navrhujeme odvážnou a ikonickou stavbu na důležitém místě. Dům je navržen tak, že se vůči městu otáčí pouze svými předními fasádami, nemá žádnou zadní stranu. Moderní galerie doplňuje solitéry Muzea a Slavie, přičemž respektuje kontext místa. I když je návrh soudobý, inspiruje se historií, například tvarem trojúhelníkových bastionů, které kdysi tvořily opevnění města.
Půdorys domu je založen geometrickém principu prolínání pěti jader a volného prostoru. Čtyři jádra jsou určena pro servis a komunikaci, páté slouží jako výstavní prostor a vystupuje nad střechu.
Výstavní prostory tvoří série pětiúhelníkových místností, které se navzájem plynule propojují a centrálním ortogonální sál uprostřed. Návštěvníci při prohlídce objevují nové prostory „za rohem“. V nejvyšším patře je cesta zakončena specifickou vyšší výstavní místností se severním denním světlem. Tato místnost navazuje na střešní bar s terasou a výhledem na město.
Otevřený dům
Parter galerie je otevřen do svého okolí, velkorysé vstupy se střechami zvou návštěvníky dovnitř a do domu je možné vstoupit z několika směrů. Galerie dále komunikuje s okolím pomocí nárožního displeje a velkého okna do expozice a prezentuje tak kolemjdoucím umění i navenek.
Expozice
Výstavní prostory jsou pojaty jako sekvence místností o půdorysu pětiúhelníku, které na sebe plynule navazují a v jejichž centru se nachází centrální ortogonální sál. Výstavní prostory jsou umístěny z většiny ve druhém a třetím nadzemním podlaží, které jsou propojeny převýšeným prostorem s oknem a výhledy na město.
Cesta
Návštěvník objevuje prostory „za rohem“. Vertikální komunikace se pak odehrává po velkorysém spirálovém schodišti. V posledním podlaží pak graduje cesta pomyslným vrcholem – specifickou převýšenou výstavní místností s denním osvětlením světlíky, která navazuje na střešní bar s terasou a výhledem na město. Zároveň mohou návštěvníci používat velkého nákladního výtahu, případně druhého menšího výtahu v druhém cípu objektu.
Depozitář
Po uvážení všech variant umisťujeme depozitář do suterénu. Bude to znamenat zvýšenou náročnost opatření pro ochranu proti spodní vodě, nicméně toto řešení je z hlediska provozu galerie nejlepší. V případě mimořádných povodní bude navržen systém přesunu sbírek do vyšších podlaží. Dispozičně je toto zabezpečeno umístěním nákladního výtahu v těsné blízkosti depozitáře.
Zásobování
Zásobování galerie probíhá přes prostor v přízemí, který umožňuje vjezd dodávky dovnitř objektu a je v přímé návaznosti na nákladní výtah. Umístění výtahu je navrženo tak, aby veškerá manipulace s exponáty byla co nejjednodušší a cesty co možná nejkratší. V blízkosti výtahu je v suterénu umístěn sklad a dílna a také depozitář. Ve vyšších patrech je z něj rovnou přístupný výstavní prostor.
Restaurace
V přízemí se nachází restaurace, přístupná jak ze samotné haly, tak i z exteriéru vlastním vstupem. Zázemí kuchyně se nachází o patro níže a je propojené jídelním výtahem přímo s přízemím.
Tým: Zdeněk Chmel, Gabriela Sládečková, Miroslav Chmel, Jana Trunda, Jitka Vančurová, Klára Ligasová, Vojtěch Vysloužil
Lokace: České Budějovice
Vizualizace: ZAN studio
Stav: Mezinárodní architektonická soutěž
Rok: 2024
Zaměstnanci
Nejvyšší podlaží je z velké části určeno zaměstnancům galerie. Celá zaměstnanecká část je oddělená od zbytku galerie, ale zároveň mají zaměstnanci možnost přímého kontaktu s výstavními prostory. Administrativní část je přístupná zaměstnaneckým vstupem z Lidické ulice po samostatném schodišti. Kanceláře mají všechny zajištěné denní světlo pomocí střešních světlíků a zároveň mají k dispozici terasy umístěné v cípech objektu.
Multifunkční sál
Multifunkční sál, umístěný v přízemí, umožňuje různé scénáře využití, díky otevíratelné stěně sálu. Lze jej propojit se sousedním výstavním prostorem a skrze něj až do exteriéru. Součástí sálu je nábytková stěna, která pojme skládací židle a sedací mobiliář pro každodenní užití. Další příruční sklad sálu se nachází vedle únikového schodiště a pro uložení velkého nábytku je k dispozici velký sklad v suterénu, který je v přímé návaznosti na nákladní výtah tak, aby délky přesunů byly minimalizované.
Technické řešení
Nosný systém objektu tvoří exteriérové pohledové železobetonové monolitické stěny, stopní desky a ztužující vnitřní stěny. Stropy jsou se obvodovými stěnami propojeny ISO nosníky. Nosnou část střechy centrálního kubusu je zalamovaná železobetonová stropní deska s vloženými střešními okny. Zbytek střech tvoří horizontální stropní desky rovněž z monolitického železobetonu proděravěné podélnými světlíky. Z monolitického železobetonu jsou rovněž schodiště.
Vnitřní nosné konstrukce jsou současně vybaveny systémem tepelné aktivace betonového jádra a účinně tak využívají zásobní hmotu betonu k regulaci vnitřní teploty. Systém bude v zimních měsících sloužit pro vytápění a v letních měsících pak pro chlazení prostor tak, aby bylo zejména v expozicích zaručeno stabilní klima. Nejen tomu samozřejmě napomáhá i vybraná tepelná izolace objektu. Vnitřní izolací obvodových stěn je XPS a jako exteriérová izolace atiky a střech slouží pak EPS.
Ve všech prostorách určených k výstavě jsou instalovány expoziční předstěny na nosném roštu, tak aby byla zaručena snadná a variabilní instalace expozic. V prostoru nosného systému dřevěné dubové podlahy jsou vedeny VZT rozvody, vybrané zdravotně technické instalace, ale i elektroinstalace. Ty v případě nutnosti možno umístit i do SDK interiérové předstěny. Součástí skladeb stěn a střech jsou vhodné parozábrany a hydroizolace. Kovové stříšky nad vstupy do objektu ve tvaru nízkých jehlanů jsou tvořeny rovnoběžnými nosníky z plného plechu zpevněné obvodovým rámem a krycími plechy stříšky. Nosníky jsou vetknuté do vynášecího plechu a ten je pak kotven do navazujících železobetonových konstrukcí.
Výkresy